Випадкові знайомства — найцікавіші. Так трапилося й цього разу. Вдалося поспілкуватися зі співзасновником ФГ «Ягідна колекція» Анатолієм Лиськом та запитати його, що цікавить фермерів, які мають ягідники, найбільше.

– Наскільки жорстока конкуренція на ринку плодово-ягідних культур? Як виживати невеликим підприємствам та чи відчувається вплив гігантів ринку на загальну думку покупців?

– Сказати, що конкуренція на ринку ягідних культур дуже напружена — не можна. На сьогодні все відбувається лояльно – кожен займає свою нішу в ягідному бізнесі. Ті фермери, чиє виробництво пересікається на ринку намагаються запропонувати товари кращої якості, або меншої ціни. Невеликим підприємствам створено на сьогодні безліч умов, які сприяють їх розвитку. Це переробні заводи, заморозки – всі вони із задоволенням можуть придбати вирощені ягоди у фермера. Головне, щоб вирощена ягода відповідала вимогам переробника. Великі підприємства, в принципі, значного впливу на невеликий міський ринок не мають, тому що їх продукція, здебільшого відправляється за кордон.

– Які компанії на ринку будуть лідерами найближче десятиліття?

– Важко сказати про такий довгий період, адже час іде і тенденції моди змінюються. Типовий приклад – лохина. Іще 5 років тому навіть ніхто подумати не міг, що ця ягода стане такою популярною в Україні. Однозначно лідерами будуть залишатися ті, хто може зазирнути в майбутнє або може диктувати умови моди. На сьогодні офіційними підприємствами (нам відомим), які мають значний вплив на ринок як саджанців, так і ягідників, є ТОВ “Фрутек”, “Долина-Агро” – це команди, які можуть забезпечити як якісним посадковим матеріалом, так і грамотним технологічним супроводом при вирощуванні певної культури.

– Часто можна почути думку, що українські культури далекі від світових стандартів? Наскільки Ви згодні з таким твердженням? Зокрема так часто говорять про українські яблука, наприклад.

– Важко сказати, що наша продукція дуже поступається закордонній. Ба, навіть більше, наша малина, часник є дуже популярними за кордоном. Важко сказати чому вони так ціняться: чи то доступна ціна порівняно з закордонною, чи справді умови вирощування, наш клімат, ґрунти, але є однозначне твердження – у нас її купують. Тим, що якість деякої нашої продукції інша (наголошую – не нижча), зумовлена, у першу чергу, способом донесення до кінцевого споживача. Якщо основною вимогою за кордоном до товару є лежкість та зовнішній вигляд (через те що основні точки реалізації – супермаркети), то наші ягоди реалізуються через торгові точки на ринках (здебільшого), і для нас важливими є не лише транспортабельність і зовнішній вигляд, але і смак, аромат, безпечність ягоди. Адже таким чином ваша продукція завойовуватиме авторитет на ринку, а це одна із умов процвітання бізнесу.

– Яка культура зараз найпопулярніша? Чи можна прослідкувати «модні тенденції» за роками чи сезонами, як це сталося з лохиною, яка стала надзвичайно популярною останнім часом?

– Ну звичайно лохина, куди ж без неї. Кілька років тому був сплеск на ожину, але через те, що доступними сортами на момент популярності був Торнфрі, ягоди якого не вирізняються смаком та ароматом – покупці не дуже воювали за його ягоду. Навіть знаємо кілька прикладів, коли люди закладали по кілька га, але потім благополучно переорювали їх. На сьогодні по ожині вже є багато сортів, які досить смачні (Честер, Потрійна корона), але тепер вже буде важко (після Торнфрі) переконати покупця, що сучасні сорти – це фурор. Різко впав попит на ринках на чорну смородину. Цьому є багато причин. Одна з найвагоміших – це вартість вибирання ягоди. Вибірка смородини йде в одній ціні з малиною, але швидкість вибирання в рази менша на смородині, а це змушує залучати більше людей. Інша проблема та, що більшість сортів слабко стійкі до вертицильозного вʼянення, яке кілька років тому загубило не одну плантацію, у нас в тому числі. Для себе зробили висновок, що по стійкості до хвороб Вернісаж не має рівних, а урожайна, смачна Софіївська – загинула одна із перших. Досить рентабельною є суниця, але для закладки одного га ягідної плантації треба значні капіталовкладення, які до того ж у відкритому ґрунті надто ризиковані. Суниця значно пошкоджується зворотніми заморозками, і 2017 рік був досить показовим в цьому плані, крім того в сезон дощів є велика ймовірність втрати значного урожаю=прибутку. Реалізація ягоди також має бути швидкою, адже це продукт, який довго лежати не буде.. Посадок малини в Україні останнім часом збільшилося в декілька разів, проте через значну кількість новостворених заморозок – проблем з реалізацією нам випадки не відомі.

– Ви говорили, що готуєте підґрунтя для власної селекції. Наскільки просто стати українським селекціонером?

– Нам дуже подобається суниця, і в планах ми плануємо спробувати самостійно вивести якийсь цікавий сорт. Це нелегка праця, яка має один обмежуючий фактор – час. Тому на данному етапі ми займаємося вивченням та розумінням теоретичного матеріалу та закордонного досвіду, і гадаю, що незабаром і самі почнемо створювати. Найперше, що треба для того щоб почати створювати нові сорти – це бажання, а все інше прийде по мірі потреби.

– Чи є в Україні зона, де ягоди вирощувати просто немає сенсу з обʼєктивних причин: клімат, ґрунти тощо?

– Ви знаєте, на сьогоднішній день, знання людства в агрономії зайшли так далеко та настільки великими кроками, що будь-який недолік кліматичних чи інших умов сьогодні може перетворитися в значний плюс. Холодно – збудуємо теплицю, жарко – притінимо. Немає чорнозему, є лише пісок(Ізраїль) — чудово, складемо потужну фертигаційну систему і отримаємо ще кращий урожай аніж на буферному чорноземі. Немає дощів – чудово, стрічка краплинного буде поливати лише рядок із культурою, а бурʼяни в міжряддях просто засохнуть. Море дощів – піднімемо культуру на гряди. Вимерз цвіт на суниці — чудово, висадимо пізніші сорти.

– Як початківцю прорахувати рентабельність? Скільки потрібно вкласти в гектар і коли бізнес почне приносити прибуток?

– Як би ви не рахували рентабельність – отриману в кінці цифру поділіть на 2, а ще краще на 3, і вже потім робіть висновок про рентабельність. Якщо після отриманого результату ви все таки твердо вирішили, що будете садити – чудово, ви готові до найнесподіванішого результату. Але якщо випадково, ваш прибуток в кінці збігся з тією цифрою, яку ви вперше отримали при прорахунку рентабельності, або навіть перевищив її – вважайте що ви – професіонал своєї справи! Вартість закладки кожної культури на гектар дуже відрізняється, і крім того, ще залежить від кліматичних умов місця вирощування певної культури. Найдорожчими вкладеннями при закладці плантації є посадковий матеріал та підготовка площі (аналізи, корекція показників аналізів грунту, води). Однозначно, при закладанні плантації треба бути готовим до будь якого розвитку подій, і пам’ятати про те, що всі можливі негативні фактори передбачити ну дуже складно.

– ТОП-5 порад для тих, хто хоче розпочати ягідний бізнес.

– 1. Надумав саджати – будь готовий до будь-якого повороту подій, тут. можуть бути і злети і падіння.

2. Сорт вирішує успіх справи (Мічурін)

3. Поспілкуйся з тими, хто має досвід у вирощуванні даної культури, притому розмову треба починати з запитання: “Чому НЕ ВАРТО вирощувати дану культуру?”

4. Перевірені постачальники посадкового матеріалу, які мають досвід не лише у вирощуванні посадкового матеріалу, але і у вирощуванні самої культури.

5. Гарних урожаїв!!!

Співзасновник ФГ “Ягідна колекція” Анатолій Лисько

Юлия Топонар

Немає нічого мінливішого, ніж погода

Відповісти

Введіть свій коментар!
Вкажіть, будь ласка, своє їм'я